vrijdag 17 oktober 2014

OV-chipkaart. Handig of onding?

Ohhh, wat een commotie allemaal weer. Alsof we ons niet ergens anders  druk over kunnen maken dan over het OV. Want ik, persoonlijk, vind het allemaal wel meevallen. Ja, het is jammer dat je borg moet zetten op je anonieme chipkaart. Ik denk dan: waarom neem je een anonieme chipkaart? Ben je bang dat je achtervolgd wordt door een NS-dame die je kaartje wil komen knippen?

Ik vind de OV-chipkaart een geweldige uitkomst. Ik kan in- en uitchecken bij Station Breda, waar dus precies wordt bijgehouden hoelang ik daar sta en wanneer ik weer weg ga. Ik hoef niks te betalen, alles wordt achteraf afgeschreven. Ideaal. Daarnaast ben ik natuurlijk een studente, en daarom zal voor mij het probleem minimaal zijn. Ik reis altijd gratis (behalve in de weekenden en op feesten en partijen) dus voor mij is het een koud kunstje om gewoon lekker overal in- en uit te checken.

Het enige probleem voor mij van het plastic kaartje is dat wanneer ik een keer vergeet in te checken, ik een boete krijg. Dáár ben ik het niet mee eens. Iedereen die een abonnement heeft bij NS en dus niets betaalt voor de rit, maar gewoon achteraf betaalt of zoals ik, helemaal niets betaalt hoeft ook geen boete te betalen. Come on, het kan een keer gebeuren dat je effe vergeet in te checken.

Het feit dat de Tweede Kamer dit weer bespreekt, vind ik een schande. Het lijkt wel hetzelfde als met de discussie over onze grote vriend van de Goedheiligman. Ten eerste is het allemaal niet zo spannend op dit moment. Zeker als je ziet wat er allemaal nog meer speelt in de wereld, lijkt het mij verstandiger om daar eerst mee aan de gang te gaan en te vechten voor de wereldvrede (oh, wat ben ik toch 'n heerlijke hippie!). Ten tweede ben ik ergens bang dat dit de vergelijking met Piet nog verder gaat. De mensen die erover zeuren, geloven zelf helemaal niet in Sinterklaas, doen zelf niet aan Sinterklaas en hebben geen kleine kinderen. Zou het dan ook zo kunnen zijn, dat de mensen die zeuren over het mooie gele plastic kaartje in de trein niet of nauwelijks met de trein reizen?

Ik denk dat dat best wel eens zo zou kunnen zijn...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten